Het Heilig Hartinstituut. Ook in Kessel-Lo.

Het Heilig Hartinstituut. Ook in Kessel-Lo.

Heilig Hartinstituut Kessel-Lo

Welkom bij het Heilig Hartinstituut dat een tweede thuis heeft in de gebouwen van het vroegere Sint-Jozefinstituut in Kessel-Lo.

Dichterbij dan je denkt Het Heilig Hartinstituut bestaat al meer dan 100 jaar en is gekend als een school die niet alleen kwaliteitsonderwijs brengt maar die ook dichtbij haar leerlingen staat. Door haar onderwijsactiviteiten ook vanuit Kessel-Lo aan te bieden, is het Heilig Hartinstituut voor leerlingen vanuit Kessel-Lo en de ruime omgeving dan ook een school die letterlijk heel dichtbij is.

Groot denken. Klein beginnen. De optie van twee vestigingsplaatsen betekent voor heel wat leerlingen dat het Heilig Hartinstituut makkelijker bereikbaar wordt. Ook leerlingen die hun secundair onderwijs liever in een kleinere schoolomgeving starten, zijn bij het Heilig Hartinstituut in Kessel-Lo aan het juiste adres. Bovendien zorgt dit voor extra capaciteit in het eerste jaar secundair onderwijs en tegelijkertijd biedt het de eerstejaarsleerlingen van beide vestigingsplaatsen een brede waaier aan doorstroommogelijkheden in de tweede en derde graad.

Een verhaal met perspectief “De inzet van deze integratie? We willen in de eerste plaats één school vormen die dezelfde kwaliteitsnormen, waarden en objectieven deelt. Het is onze manier om een positief antwoord te bieden op de vele uitdagingen waarmee we vandaag in het secundair onderwijs te maken hebben. We zijn ervan overtuigd dat we met dit project zowel onze leerlingen als leerkrachten boeiende toekomstperspectieven kunnen bieden”, zegt Walter D’Hoore, algemeen directeur van het Heilig Hartinstituut.

Veelgestelde vragen

Ga je voor een eerste jaar secundair onderwijs bij het Heilig Hartinstituut in Kessel-Lo of het Heilig Hartinstituut in Heverlee? Aan jou de keuze. We bieden op onze beide vestigingsplaatsen precies dezelfde studierichtingen, vakken en pedagogische aanpak. Wil je graag meer informatie over de vestiging in Kessel-Lo? Hier zijn alvast een aantal antwoorden op de meest gestelde vragen.

Is er een inhoudelijk verschil tussen ‘Heilig Hartinstituut Heverlee' (HHH) en ‘Heilig Hartinstituut Kessel-Lo' (HHK)?
Het Heilig Hartinstituut is één school met twee vestigingsplaatsen: Heverlee en Kessel-Lo. Het eerste leerjaar A en B op beide vestigingen (Kessel-Lo en Heverlee) krijgen éénzelfde pedagogische invulling, gebaseerd op die van het Heilig Hartinstituut Heverlee. Concreet betekent dit dat de eerstejaarsleerlingen van het Heilig Hartinstituut in Kessel-Lo en Heverlee dezelfde vakken krijgen en dat leerkrachten van beide vestigingen werken volgens dezelfde pedagogische methodieken.

Hoe kunnen jullie garanderen dat de pedagogische aanpak in beide vestigingen volledig gelijkwaardig zal zijn?
Onze leerkrachten vormen één team dat met hetzelfde didactisch materiaal en volgens hetzelfde evaluatiesysteem werkt. We zorgen verder voor een synchronisatie van leerlingbegeleiding, administratie en communicatie. Ook op het vlak van onze middagactiviteiten en naschoolse sport realiseren we een gelijkwaardig aanbod. En niet te vergeten, ons personeel hanteert dezelfde set van waarden. We bieden in de eerste graad grotendeels dezelfde studierichtingen en vakken aan. Doordat beide vestigingen als één school functioneren, bieden we leerlingen optimale doorstroommogelijkheden naar de hogere graden. Leerlingen kunnen, zonder herinschrijving, doorstromen naar een studierichting van hun keuze in één van beide vestigingen.

Wat gebeurt er met de klassen van de B-stroom?
De eerste graad van het middelbaar onderwijs heeft een oriënterende functie en helpt leerlingen een gerichte studiekeuze te maken. Onze eerste graad bestaat dan ook uit een A-stroom en een B-stroom. We voorzien in beide vestigingen klassen van zowel de A- als de B-stroom. De meeste leerlingen starten hun secundair onderwijs in de A-stroom. De B-stroom is een geschikt alternatief voor leerlingen die de basisschool met enige leerachterstand verlaten. Voor hen is de B-stroom een ideale omgeving om in een kleinere klasgroep en met aangepaste werkvormen hieraan te werken. Of wij naast de A-stroom en de B-stroom nog een tussenweg aanbieden? Neen, wij gaan er namelijk van uit dat de gedifferentieerde benadering van de A-stroom en de B-stroom voldoende ruimte biedt voor een meer geïndividualiseerde aanpak van de leerlingen die nood hebben aan extra zorg.

Hoe zou je het klavertje vier van het Heilig Hartinstituut in Kessel-Lo samenvatten? Onze troeven zijn: kwaliteitsonderwijs, nabijheid, kleinschaligheid, breed studieaanbod. Laten we deze sterke punten eens van dichtbij bekijken.

  • Kwaliteitsonderwijs:
    Het Heilig Hartinstituut staat garant voor kwaliteitsvol onderwijs. Het biedt een sterke combinatie van jarenlange traditie met een eigentijdse en vernieuwende aanpak.
  • Nabijheid:
    De school ligt vlakbij het station van Leuven en is makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Voor leerlingen die in de buurt wonen, is de fiets een handig alternatief. De school staat ook figuurlijk dichtbij haar leerlingen. Onze leerkrachten zetten zich immers niet alleen in om hun vakkennis op een boeiende manier aan de leerlingen over te dragen. Ook het bevorderen van welbevinden zien ze als een prioriteit.
  • Kleinschaligheid: Voor leerlingen die er de voorkeur aan geven hun eerste jaren van het secundair onderwijs in een kleinere school door te brengen, biedt deze school de geschikte oplossing. Voor hen is het Heilig Hartinstituut in Kessel-Lo een ideale tussenstap naar het grotere Heilig Hartinstituut in Heverlee.
  • Breed studieaanbod: Met dit project breidt het Heilig Hartinstituut niet alleen zijn capaciteit maar ook zijn aanbod uit. Leerlingen kunnen een keuze maken uit een zeer brede waaier aan richtingen binnen aso, bso, kso, tso.
Internationalisering

Het Heilig Hartinstituut heeft reeds geruime tijd ervaring met buitenlandse mobiliteiten voor leerlingen en leerkrachten. Momenteel lopen verschillende internationale projecten met de financiële steun van de Europese Unie.

Vorig schooljaar diende ook de vestiging van het Heilig Hartinstituut in Kessel-Lo (HHK) een aanvraag in voor een zogenaamd KA1-project. Het project met de naam “Implementation and Evaluation of Soft Skills (IESS)” werd goedgekeurd.

IESS loopt over schooljaar 2018-2019 en 2019-2020. HHK heeft partnerscholen in Denemarken en Nederland. De bedoeling van het project is om in een eerste fase leerkrachten op prospectie te sturen zodat in het tweede schooljaar een selectie van leerlingen van de derde graad haarzorg, schoonheidsverzorging en office/retail stage kan lopen in Nederland of in Denemarken.

Wij maken ons sterk dat een buitenlandse stage een toegevoegde waarde is voor onze leerlingen. Niet alleen ervaren zij dan aan den lijve hoe het eraan toe gaat op de werkvloer in het buitenland maar ze leren ook zelfredzaam zijn in een omgeving waarmee ze niet zijn vertrouwd. Door de toenemende globalisering vinden we het als Heilig Hartinstituut onze opdracht onze leerlingen de mogelijkheid te geven internationale competenties te verwerven. We denken daarbij concreet aan sociaal-culturele en interculturele competenties. Daarnaast is de verwerving en beheersing van vreemde talen een extra uitdaging voor leerlingen die naar Denemarken trekken. Dergelijke internationale ervaringen vormen een extra troef op de arbeidsmarkt.

Muurschildering

Op een van de muren van het Heilig Hartinstituut Kessel-Lo staat er een achttien meter hoge muurschildering. De rode baksteen is gehuld in kleuren, vlakken en lijnen. Treepack uit Leuven, een bedrijf dat muurschilderingen en kunstprojecten realiseert, maakte een samenwerking mogelijk tussen de school en de Spaanse kunstenaar Digo Diego.

Of je nu jong of oud bent, op elk moment in ons leven krijgen we te maken met educatie. In deze muurschildering worden de ontwikkeling en evolutie van de leerlingen en studenten voorgesteld als een stengel, waarvan de groei wordt bepaald door verschillende factoren die zich afspelen tijdens onze jeugd. We bewandelen hierdoor een uitdagende en spannende weg, met als einddoel de maan, een element dat symbool staat voor het bereiken van de top.

Tijdens onze educatieve opleiding krijgen we vaak te maken met diversiteit (hier een samenloop van vlakken en wegen) voornamelijk door wat er zich afspeelt in onze maatschappij. Maar in de context van een schoolomgeving waarin alles zich afspeelt maakt het niet uit welke tredes, hellingen, deuren of vensters je kiest, want bij elke optie wordt je begeleid door de medewerkers van de school... voorgesteld als het gefluister van een vogel.

Steeds terugkerend in de ontwerpen van de kunstenaar zijn de symbolische zwarte personages met een herkenbare gezichtsuitdrukking. Het lichaam wordt keer op keer weergegeven in een andere houding, een die de emotie van de omgeving uitdrukt. In deze muurschildering staan de personages symbool voor de leerlingen en studenten.

De kunstenaar heeft zich gebaseerd op de zeven kernwoorden die de visie van de scholen en de evolutie van elk kind voorstellen. Ambitieus, multicultureel, inclusief, ondernemend, innovatief, zorg en leerlinggericht. Het integreren van deze kernwoorden was geen makkelijke taak voor de kunstenaar, maar als een meester in zijn vak heeft hij het klaargekregen om tijdens het reizen tussen zijn lopende projecten (het creëeren van interventies en muurschilderingen in steden zoals Madrid en Valencia) een kanjer van een ontwerp neer te zetten. De plaatsing van elke lijn en elk vlak is goed overwogen en tot in de puntjes uitgebalanceerd, en heeft geleid tot een eindresultaat waar de kunstenaar zelf erg trots op is.